Projektový den v základní škole

- Zdravé sladkosti-

Říkat dětem jez to, je to zdravý, nestačí...

Děti potřebují znát důvody.

Žádné poučky a suchá moudra.

Potřebují to pochopit, proč mají některé věci dělat a jiné zase ne, nebo jen výjimečně.

Za několik let praxe se mi osvědčilo, když...

  • děti pracují rukama, tvoří...

    a přitom se nenásilně učí.
  • si děti umí představit, co se děje v jejich těle.

    A že ten příběh, který se každý den odehrává v jejich těle, píší ony samy.
  • dětem důvody a principy zdravého stravování představí nezávislá osoba, ani rodič, ani učitel.

    Dostanou pak jiný náhled, vžijí se do té hry a nemají nastavený boj a odpor.
  • děti necítí nátlak, že trváme na tom, že se to či ono má nebo nemá jíst.

    Rozhodnou se totiž samy díky pochopení souvislostí.

Jak doplnit výuku Prvouky, připravit dětem pestrý, zábavný a přitom naučný program?

Pusťte děti do praxe a nechte je vyzkoušet, jaké to je stát se z běžného strávníka a konzumenta informovaným strávníkem.

Nechte je vyzkoušet, jak chutnají zdravé sladkosti, které si samy připraví. Nechte je nakouknout jinýma očima na to, co naše tělo potřebuje a co mu škodí prostřednictvím příběhu a praktických informací v projektovém dni Zdravé sladkosti od výživové poradkyně. 

Kdo bude děti provázet?

Výživová poradkyně s letitou praxí v práci s jednotlivci, rodinami i dětskými kolektivy.

Maminka a taky nadšená kuchtička s druhým domovem u plotny. Svou lásku k vaření posílá dál prostřednictvím článků i televizních vysílání a pro veřejnost pořádá kurzy vaření.

Autorka několika praktických ebooků a kuchařek.

Jak to funguje v praxi?

  • Ve třídě nebo školní kuchyňce s dětmi vyrábíme zdravé sladkosti.

  • Děti vidí suroviny, které používám a samy si rukama tvoří své sladkosti.

  • Povídáme si o rozdílu mezi zdravou sladkostí a průmyslově vyráběnými sladkostmi.

  • Popisujeme si, co se v našem těle odehrává, když jíme, nejíme nebo mlsáme.

Budeme se učit?

JO i NE. Budeme se učit, ale nebudeme se biflovat.

Budeme se učit hrou, názornými příklady a práci rukama ohodnotíme chuťovými pohárky a v praxi si předvedeme, že zdravá sladkost může chutnat stejně dobře, nebo i mnohem lépe než sladkosti z továren plné cukru a chemie.

Tohle všechno se naučíme s hravými pomocníky, kteří dětem ukáží, kdy je bříško spokojené a kdy ne.

  • Naučíme se mít taháky na to, co bychom měli jíst a pít a kolik toho potřebujeme.

  • Formou pohádkového příběhu si ukážeme, co se v tom našem těle vlastně odehrává, když zdravě jíme a nejíme.

Co mám udělat, aby byl také v naší škole tento projektový den?

Jste rodič?

Pokuste se spojit s pár rodiči, zda by měli také zájem o takovýto projektový den u vás ve třídě, nebo zkontaktujte paní učitelku, předejte jí informace z této stránky a s nadšenci se ráda domluvím dál.

Rodiče mají možnost dětem hradit projektový den jednorázově výběrem za každého žáka, nebo z třídního fondu, případně může hradit přímo škola, nebo jakýkoliv sponzor.

Jste učitel/ka?

Může jít o vaši iniciativu a v rámci osnov Prvouky nebo jiného podobného předmětu si můžete tento projektový den pro vaši třídu naplánovat a nechat žáky nahlédnout do praxe a načerpat nové zkušenosti.

Projektový den máte možnost hradit jednorázově výběrem za každého žáka od rodičů, nebo z třídního fondu, případně může hradit přímo škola, nebo jakýkoliv sponzor.

Jak dlouho dopředu projektový den plánovat?

Ideálně alespoň měsíc nebo dva dopředu.

Prohodíme si pár emailů nebo telefonních hovorů, řekneme si je třeba připravit předem a pak už se jen těšíme.

Kolik času zabere projektový den?

Vždy plánujeme tři vyučovací hodiny a sem tam se nám stane, že se tak zapovídáme, že kousek přetáhneme :-).

Můžeme mít projektový den ve škole kdekoliv po ČR?

Úplně všude to nepůjde bohužel. Primárně dělám projektové dny ve školách po Praze. Snažím se vyjít vstříc kde to jde a vzhledem ke vzdálenosti je stanovená i cena projektového dne. V lokalitách na druhém konci republiky by se vám projektový den prodražil příliš a proto jej v těchto místech nenabízím.

Pro jak velké děti je projektový den určený?

Pro děti 1. - 5. tříd základní školy. Nejvhodnější je období mezi 2. - 4. třídou.

Kolik nás bude projektový den stát?

Základní cena je stanovena pro třídu 20-25 žáků pro pražské školy, další varianty najdete v objednávkovém formuláři.

2.500 Kč/ třída

Cena obsahuje:

  • lektorskou činnost v délce 3 vyučovacích hodin
  • přípravu surovin
  • suroviny samotné a výrobky z nich
  • náklady spojené s dopravou po Praze
  • recepty pro děti a jejich rodiče na zdravé sladkosti, které společně vyrábíme.

 

Děti na místě zdravé sladkosti ochutnávají a ještě si s sebou domů nesou výslužku pro rodiče :-).

Potřebujete se něco přeptat? Není problém, pište na poradna@stepankacapova.cz, nebo volejte 739 787 943.

Vysvětlíme, doladíme, naplánujeme.

Jakmile si domluvíme termín, projektový den můžete objednat níže ve formuláři.