Tři týdny a tři nové návyky pro život

 

Když půjdeme krok za krokem, naše návyky se upevní a stanou se trvalými.

Pokud toho na sebe navalíme příliš mnoho naráz, poběžíme sprint a po čase  nám dojdou síly.

 

Vaše průvodkyně Štěpánka

- 10 návyků pro váš nový život -

Návyk č. 2

Z čeho vybírat

JAK NA PORCE je velmi obsáhlé téma. Rozdělíme si jej tedy na jednotlivé části - lekce, abych toho na vás nevychrlila příliš mnoho najednou a necítili jste se zavaleni.

Nejprve se podíváme na to, co by vůbec měla naše strava obsahovat teoreticky, tedy z čeho vlastně vybírat. 

Toto je klasická výživová pyramida pro naši populaci, zdroj obrázku je Fórum zdravé výživy.

Možná jste se setkali i s jinými obrázky, ale tato se mi zdá opravdu nejpřehlednější a dám vám k ní několik vysvětlení.

Jako základ svého stravování berte tedy spodní patro pyramidy a platí to jak pro představu jídla na den, tak pro představu týdenního jídelníčku.

Co skrývají jednotlivá patra

1. patro 

Jezte co nejvíce zeleniny, luštěnin, ovoce a celozrnných obilovin ve formě pečiva nebo cereálií.

Pijte čistou vodu, průměrná žena alespoň 2 litry denně, v parných dnech, při velké nadváze/obezitě, nebo u muže min. o 0,5 – 1 litr více.

Vaše tělo tvoří voda, proto potřebuje dodat také vodu, nikoliv ochucené nápoje. Pro změnu si můžete do vody nakrájet kousek ovoce, které dodá vodě jinou chuť. 

2. patro 

První - zelené patro potravin doplňujeme těmito potravinami : ořechy, semínka, ryby, kvalitní rostlinné oleje, zakysané jogurty bez ochucení, obiloviny a jiné přílohy  - brambory, těstoviny (vybíráme ale celozrnné), rýže (celozrnná), kroupy, quinoa, jáhly, pohanka…. Detailněji si o jednotlivých surovinách řekneme dále. 

3. patro 

Tyto potraviny jsou v typických českých jídelníčcích o jeden až dva schody níže a proto má česká populace takové zdravotní obtíže jaké má a má jedno nehezké prvenství v počtu pacientů s obezitou, kardiovaskulárními potížemi a rakovinou tlustého střeva… Stačí se tedy zamyslet nad tím, že vzdát se těchto věcí nemusím, ale dát jim jinou příčku ve své potravinové „pyramidě“.

Jde o maso, uzeniny,  hodně tučné sýry, lehký alkohol a bílé pečivo. Zahrnuta jsou zde i vejce, ale pokud vybíráte vejce z dobrého chovu a nesníte jich 5 na posezení, není třeba se jich tolik bát, ale jsou ve třetím patře, takže určitě ne denně :-).

4. patro 

Chuťovky, pamlsky a jiné  hříchy. Tak bych charaktirizovala čtv rté patro pyramid - najdete zde uzeniny, salámy, cukr a všechny výrobky, které je obsahují. Takže zastavit se s dětmi často na průmyslovou zmrzku nebude také ono, stejně jako zásoba bonbonů nebo lízátek doma, ve školce… Sladké limonády – tedy cukrová horská dráha pro děti i dospělé. A samozřejmě tvrdý alkohol – podporuje chutě k jídlu, zpomaluje metabolizmus, zatěžuje játra a často tak nějak zalepuje to, co bychom raději neviděli.