Chleba ala Šumava vs celozrnný kváskový chléb. Jaký je v tom rozdíl?

Jaký chleba jíte? Zkoumali jste to někdy? Kupujete běžnou českou Šumavu? Nebo vybíráte různé tmavé chleby se semínky?A četli jste někdy jejich složení? Na obalu nebo v informacích od výrobce můžete vidět, že běžné chleby v prodeji neobsahují přirozený žitný kvas, ale droždí a často se stává, že pokud jsou deklarovány jako kváskové chleby, stejně v nich droždí je.
Proč? Těsto se pak chová jinak, rychleji kyne a těsto je “buchtovější” a v provozu se s ním lépe pracuje. To je ze všech nešvarů okolo chleba ale ještě to menší zlo. Horší je, že jsou chleby nadupané látkami, které naše tělo nejen že nepotřebuje, ale také dlouhodobě zatěžuje. Jde o různé druhy Éček, které zaručují lepší barvu, trvanlivost i kontrolu nad tím, jak dlouho bude probíhat kynutí. Kvasový chleba je tradičně mírně nakyslý a pokud jej neobsahuje, výrobce přidává ocet nebo kyselinu octovou. Spolu s tím, že jde o pečivo s droždím a tedy rychlokynuté a ještě výhradně z bílé mouky, přichází do střev těžko vstřebatelná hmota, která naše střeva zalepuje a způsobuje nadýmání a špatnou funkci střev.

Kváskový chleba je pro orgranizmus a jeho zažívání vstřícnější, sacharidy v něm jsou již v několika krocích nakvašené a naštěpené, zatímco u droždí jde o rychlokynutí a často nás takové pečivo nadýmá.

Jaké je složení mikroorganizmů v našem střevu, taková je pak naše imunita.

A právě tu podporujeme tím, co jíme. Tedy zda je v naší stravě dostatek vlákniny z kvalitních zdrojů – ovoce a zeleniny, z luštěnin, neloupaných obilovin a také z kvalitního kvasového pečiva. 80% imunitního systému totiž sídlí právě v našem tlustém střevě a pečovat o to, co jíme, se tedy vyplatí.
Když jsem u té bílé mouky a výrobků z ní, nedá mi to, abych nezmínila mnohokrát ověřený pokus. Běžnému dospělému člověku k zasycení nestačí jeden bílý rohlík, ani jeden menší krajíc bílého chleba a dá si dva, někteří muži i dvakrát více. Pokud ale sáhnete po kornspitzi, nebo celozrnném chlebu – a nyní záměrně nepíšu tmavém chlebu, protože to je fakticky chléb bílý s barvivem, k zasycení vám jeden bude stačit. U statných mužů s velkým výdejem dva, ale stále je to polovina co u bílého pečiva. A energetické hodnoty na kus se stejnou gramáží jsou přitom velmi podobné. Znamená to tedy, že abychom se zasytili, sníme 2 krajíce Šumavy s prázdnou energií, naprostým minimem živin a zárukou zalepeného střeva, nebo 1 krajíc kváskového žitného chleba, který nám k zasycení stačí, díky přirozené kultuře podpoří naše trávení a bude navíc s obsahem minerálních látek díky použití celozrnné mouky.
Chleba ve své podstatě, tak jak se vždy pekl a dá se péct i dnes je o mouce různých druhů, vodě a koření. Nic víc nepotřebuje a pak vydrží klidně týden, nezplesniví a to právě díky kvasu, který má specifické složení bakterií a kvasinek přátelských k našemu zažívání .
Koupit si kvalitní kváskový chléb už dnes není tak velký problém, i když záleží na lokalitě, kde bydlíte. Znám ale mnoho lidí, kteří ho ve farmářském krámku nekoupí, nebo jen občas, protože větší, alespoň kilový bochník se s cenou vyšplhá i na 100 Kč a s provozem průměrné rodiny už to značně leze do peněz. Vždycky dojde na misku vah velká 1,5 kg Šumava za 35 Kč, nebo kilový bochník kváskového chleba za 100 Kč…?

Vyplatí se upéct si vlastní kváskový chleba?

Svůj vlastní kváskový chleba si doma peču už více jak 5 let. Prošla jsem si fázi vztekání nad tím, jak mi to nejde, radostí, že se konečně povedl krásný bochník, i rozčarováním, že příště to byl placák. Chuťově skvělý, ale placatý. Na každém kurzu vaření, který jsem dělala, byl nějaký můj chleba a pokaždé s chválami zmizel. Peču na rodinné i přátelské akce a několikrát už putoval můj chleba jako dárek a pokaždé se potká s nadšením ochutnávajících a tak vím, že je ten rozdíl oproti kupovanému chlebu veliký.

Všechno, co dnes o chlebu vím a co s ním umím provést, jsem si vyzkoušela vlastníma rukama a ochutnala vlastním mlsným jazýčkem a proto vím, že tomu, koho naučím péct domácí chleba naživo, ušetřím mu desítky a desítky hodin zkoušení a možných zklamání.

A dneska když jedeme někam na více dní, bereme si domácí chleba s sebou, protože ten kupovaný, jak říká dcera buchtový, už nikdo nechce a pak taky ta vůně při pečení chleba je doslova omamná a návyková. Jestli si na skutečném chlebu chcete pochutnat a nebýt závislí na tom, zda nějaký kvalitní seženete, pak neváhejte a běžte do pečení chleba doma. Když se dobře naplánuje fáze kvašení a kynutí, zvládá si upéct domácí chleba i běžně pracující člověk  a ještě si u toho mentálně odfrkne :-). Nemusíte se v tom plácat sami a zkoušet xy pokusů, než se to naučíte, můžete mít na cestě k zdravějšímu pečení původce. Zvu vás na nový podzimní kurz pečení kváskového chleba ve dvou provedeních.

Svou vášeň nechávám plynout v kuchyni. Jsem nadšená kuchtička s druhým domovem u plotny a s láskou krmím nejen svou rodinu a pracuji jako výživová poradkyně.
Můj příběh jak jsem se stala kuchtičkou i výživovou poradkyní najdete zde Můj příběh>>
Jsem autorkou několika úspěšných ebooků včetně pohádky o cukru pro děti a tištěné knížky pro děti s úkoly a taháky, jak na zdravé stravování hravě. Mojí tvorbu najdete ZDE>>
Pořádám veřejné, ale i soukromé kurzy vaření pro začínající kuchtičky i kuchtíky, ale také pro ty, kteří by rádi změnili způsob svého stravování a hledají inspiraci i rady odborníka. Nabídku aktuálních kurzů najdete ZDE
Svou práci jsem v posledních letech zaměřila na práce se ženami, kterým se věnuji při workshopech, individuálních hubnoucích programech v Praze, ale i na dálku.Vaše stravovací návyky vám pomohu upravit právě ZDE
Komentáře