PROJEKTOVÝ DEN V 2. A ZŠ NÁM. J. BERANA, ČAKOVICE

Milí rodiče,

 

Říkala jsem si, že by vás mohlo zajímat, co a hlavně jak jsme s dětmi v rámci projektového dne tvořily, co se děti dozvěděly a naučily, a tak mi dovolte, abych vám napsala několik důležitých postřehů z projektového dne Pestrá strava.

Děti byly moc šikovné, a protože vaření je činnost kreativní, děti baví a umí si ji užít. Společně jsme s dětmi připravily 5 druhů svačin – 4 pomazánky (řepovou, avokádovou, z červené čočky a tuňákovou) a těstovinový salát s cizrnou a zeleninou. Děti pod naším dohledem krájely, loupaly a práce jim šla krásně od ruky. 

Aby se děti naučily vlastnoručně vytvořené jídlo také ohodnotit a „prodat“, přichystaly si ve skupinkách ke svému vytvořenému receptu i reklamní plakát, pustily uzdu své fantazii a zhotovily skutečně originální a leckdy i vtipné plakáty.

Pro vás, jako rodiče, je tu ale několik důležitých informací o tom, jak děti v určitých situacích reagují na jídlo z kategorie zdravého stravování.

Často v mé praxi a v okolí slýchám od rodičů, že děti nejedí to a ono a i když by do domácího stravování rádi zavedli nějakou tu zdravější alternativu, obávají se, že by jim to děti nejedly. Napíšu vám tedy, jak reagovaly děti v rámci projektového dne na ochutnávání mnohdy nových surovin :

  • Ani jedno dítě se nepozastavilo nad tím, že dělají těstovinový salát z tmavých – celozrnných těstovin a velmi jim pak chutnal a zmizel také jako první při ochutnávkách dětí z vedlejších tříd 🙂
  • Stejně tak nikomu nepřišlo divné, že do salátu dáváme cizrnu, tedy luštěniny a vyzobaly jí všichni
  • Děti se nenechaly zastrašit ani čočkou v pomazánce a to se přitom spousta lidí luštěninám vyhýbá, v českých jídelníčcích jsou zastoupeny velmi málo i přes jejich vysokou nutriční hodnotu
  • Tuňáková pomazánka byla něco, co děti většinou znají, takže je nepřekvapila, ale nenechaly se odradit ani červenou cibulí, čehož se rodiče většinou tak nějak preventivně obávají
  • Řepová pomazánka byla pro spoustu dětí, ale i paní učitelek velké překvapení, chutnala jim moc a upřímně, to si jinak řepa na všeobecném žebříčku oblíbenosti jinak také moc dobře nevede 🙂
  • Avokádová pomazánka, to bylo velké překvápko pro děti, mnohé z nich avokádo vůbec neznaly a tak si jej mohly prohlédnout a ve třídě jim z něj zůstala i krásná pecka. Tato pomazánka jako jediná byla trochu kontroverznější a u avokáda to tak bývá. Jsou dva tábory, jedni ji zbožňují a druzí nesnáší, mezi tím je málokdo. Já sama jsem někde v tom rozmezí, nevyhledávám jej s velkým nadšením, ale dám si. Důležité je, nebát se takovou novinku ochutnat, nemít předsudky a pak se uvidí.Každý má nárok na to, aby mu občas něco nechutnalo, jen to nesmí být většina věcí.

Recepty z projektového dne ke stažení najdete ZDE

 

Pozn. k těstovinovému salátu - s dětmi jsme mimo ingrediencí v receptu přidaly také 3 polévkové lžíce ajvaru (sterilovaný pečený lilek, rajčata a paprika), proto byl salát takový barevný a měl výraznější šmak 🙂

A jak hodnotila výtvory nezaujatá veřejnost :-)?

Po zhotovení svačin a pohoštění vedlejších tříd jsme si s dětmi udělaly svačinovou přestávku, děti ochutnávaly výtvory své a svých spolužáků, dostaly k nim různé druhy zeleniny a vyrobily jsme také ovocné hady (nakonec jsme měly ovoce opravdu hodně, tak si některé děti ještě odnesly domů) a řekly jsme si, proč je důležité míst stravu pestrou.

Pro děti s vysvětlením tak, aby pro ně bylo snadné a zapamatovatelné – naše tělo potřebuje různé barvy vitamínů, které získáme ale pouze z produktů, které pochází z přírody, nikoliv z továren, tedy chemicky přibarvené. To, zda jim vitaminy „přijedou“ hlídá v těle speciální semafor :-), který tyto barvy potřebuje. Dětem se toto vysvětlení moc líbilo a těšily se, až budou hady z ovoce a zeleniny vyrábět na svých oslavách 🙂

Ukázka nadšených jedlíků pro rodiče 🙂

Na závěr jsem dětem nabídla i sladkou alternativu svačiny bez zbytečné chemie, kterou jsem jim na místě zhotovila a musím říct, že se vytvořila pěkná fronta, nestíhaly jsme s paní učitelkou odbavovat nedočkavce a někteří si přišli i pro nášup 🙂

Co to bylo? Taková zdravá alternativa mléčné rýže. Předem uvařený bulgur, vychladlý a smíchaný s bílým jogurtem, trochou agávového sirupu a ve vodě namočených rozinek. Servírovaly jsme v kopečcích, jako zmrzlinu a děti byly skutečně nadšené. Nebojte se tedy doma vyzkoušet, přidejte i čerstvé ovoce a máte nápaditou zdravou svačinu do mističky.

Nebojte se tedy do svého jídelníčku zahrnout i nové, dosud nepoznané potraviny a jejich kombinace, jděte dětem příkladem a nechte jejich šikovné ruce tvořit zdravá jídla, protože co si kdo uvaří, k tomu má lepší vztah a lépe pak chutná 🙂

 

Zdravá svačina ze správných surovin je základ pro dostatek energie a práci mozku nejen ve škole.

 

Děkuji paní učitelce Strašákové za pomoc a také panu řediteli, že se nebáli a čakovickou školu do projektu Pestrá strava bez zbytečné chemie zapojili.

Štěpánka Čápová