Co na gril?

Co si dát na gril aby to dobře chutnalo?

Chystáte se grilovat? K létu to patří posedět venku a proč ne s dobrým jídlem. Ale nesmí se to přehánět, časté grilování ještě nikomu neprospělo a v našich končinách je to s grilováním jak s bazény, skoro světová velmoc. Vlastně je to jako všechno, můžu to udělat dobře, i blbě. Do zdravého a pestrého jídelníčku se s trochou kreativity a podpory dá vložit skutečně mnoho věcí a není třeba strádat a proto jdeme dneska grilovat.

Co tedy na gril, ať si pochutnáme a přitom  nezpucneme spousty tučného a přepáleného masa nebo “rádobymasa” s kečupem nebo hořčičí?

  1. Negrilujeme  uzeniny – špekáčky, točeňáky a jiné salámky.
  2. Grilovací klobása? Ano i ne. Dívat se na složení, farmářské obchody například prodávají už i grilovací klobásky s více jak 90% masa, solí a bylinkami, tam jo, náhražky nebrat.
  3. Kvalitní kusy masa, nemusí být úplně libové, ty pak bývají vysušené, ale snažíme se nasahat ani po těch  příliš prorostlých. I u vepřové krkovice se dá vybrat méně tučný kousek a tam kde tuk je, vypečeme ho. Ráda používám kuřecí stehenní řízek, krůtí maso, telecí maso, ryby, panenku, kotletu nebo i tu krkovičku, když není moc prorostlá.
  4. Zelenina. Grilovat se dá nespočet druhů zeleniny, nejen cuketa, paprika a lilek, které už se naštěstí na českých grilovačkách kromě klobáse také objevují. Víte, že moc dobře chutná třeba i grilovaná mrkev, petržel, rajče, batáty…?
  5. Jako vegetariánské alternativy pro grilování mimo zeleniny pak doporučuji třeba bylinkové tofu, nebo tempeh.
  6. Ovoce. Ano, i ovoce se dá grilovat, třeba moje nejoblíbenější je grilovaný ananas, mňam, ale moc dobré i  typické české jablíčko nebo hruška.

Marinovat nebo nemarinovat maso na gril?

Jo, ale ne tak, jak to dělá většina domácností. Utrpí tím jak chuť, tak tím přilákáme i nežádoucí přepalování a našemu zdraví přiťukáme hřebíček víte kam…

  • Zásadně nemarinovat osolené maso. Sůl vytahuje z masa vodu, maso pak pustí hodně štávy a na talíři už je vysušené jak podešev.
  • Když marinovat, použijte jen olivový nebo řepkový olej, nechte v něm maso naložené, ale než ho dáte na gril, stáhněte jej z masa třeba papírovým ubrouskem, ať v něm není “zadeklované” a propeče se pěkně i uvnitř.
  • Co koření? I to se vám může na mase přepalovat a udělat černou vrstvu. Takže za mě je lepší grilovat jen mírně marinované maso v oleji a mít připravenou marinádu na závěr – olej a libovolné bylinky, koření, sůl a chvíli před dokončením potřít, nechat chviličku propéct na grilu a je hotovo.

 

 

Často také slýchám otázku “jak často grilovat?”

Všeho s mírou, toho bychom se měli držet vždy a platí to jak o způsobu přípravy jídel, tak i o střídání používaných surovin. Když sním jednou za čas něco nezdravého a jinak vím, co jím, mám o tom přehled a snažím se vhodně prostřídávat různé typy jídel, nic se nestane. Všechno je to o tom, co dělám pravidelně, často a když půjdu dvakrát ročně do fitka, tak to taky nevytrhnu a s jídlem je to stejné. Co dělám běžně, to činí základ mého zdraví. Tak negrilujte jako naši sousedi 5x týdně, ale přes léto max jednou, v zimě by nás to u toho grilu s kožichem a teplýma ponožkama stejně nebavilo a u způsobů přípravy jídel využívejte nejčastěji dušení, vaření, nebo pečení při nižších teplotách.

A co dipy a různé hotové marinády z obchodů?

Nebrat.  Dát si hotovou marinádu s pochybným obsahem na panenku je,  jakobyste šli plít na zahradu v hadříkách od Versaceho.

Kvalitní maso na grilu, nebo i zelenina si zaslouží i dobrý a chutný dip, který se nehraje na česnekový, rajčatový, když prolítl  okolo zeleniny Pendolinem. Udělejte si dipy vlastní.

Líbí se vám tyhle dipy? Tak šup na ně, recepty jsou nachystány ZDE.

Svou vášeň k jídlu nechávám hořet v kuchyni. Jsem nadšená kuchtička s druhým domovem u plotny a ukážu vám, jak můžete s láskou krmit sebe i svou rodinu.
Můj příběh jak jsem se ze závislačky na cukru stala nadšenou kuchtičkou i výživovou poradkyní najdete zde Můj příběh>>
Jsem autorkou několika úspěšných ebooků včetně pohádky o cukru pro děti a tištěné knížky pro děti s úkoly a taháky, jak na zdravé stravování hravě. Mojí tvorbu najdete ZDE>>
Pořádám veřejné, ale i soukromé kurzy vaření pro začínající kuchtičky i kuchtíky, ale také pro ty, kteří by rádi změnili způsob svého stravování a hledají inspiraci i rady odborníka. Nabídku aktuálních kurzů najdete ZDE
Svou práci jsem v posledních letech zaměřila na práce se ženami, kterým se věnuji při workshopech, individuálních hubnoucích programech v Praze, ale i na dálku.Vaše stravovací návyky vám pomohu upravit právě ZDE
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.