Koláč z ovesných vloček s ovocem

Koláč z ovesných vloček s ovocem co zahrada, nebo mrazák dá

Koláč ke snídani někdy přijde k chuti a je fajn mít i na něj recept, který je tak trochu zdravější. Píšu záměrně zdravější, protože vyloženě zdravý koláč by obsahoval jen to ovoce a nějaké ořechy, semínka a max trošku těch vloček. O ostatním se dá vždy polemizovat.

nejsem ve stravě dogmatik, nepotřebuji se striktně držet jednoho vyhraněného stylu a tak se snažím ty naše české zvyklosti i chutě alespoň vylepšit výběrem surovin a jejich kombinacemi. Naše české jazýčky jsou mlsné a také hodně vybíravé a mají spoustu předsudků, jakmile se píchne do něčeho, co se tady dělá běžně a dlouhodobě a mělo by se změnit třeba stravování v nemocnicích, je to jako píchnutí do vosího hnízda. Sama jsem si to teď zažila, když jsem vařila a točila po iDnes.cz.

Moje zásada je, že se nemusím stát ani veganem, ani vegetariánem, ani raw vyznavačem, ale jíst uváženě od každého něco, střídmě a dodržovat zásady pestré stravy. Nikomu nenutím, že když jí maso, měl by ho zcela přestat jíst, ale ukazuji cestu, že i “masař” by měl část svého masitého jídelníčku vyměnit za rostlinnou stravu a prospěje tak svému zdraví. Stejně tak se leckdo diví, že jíme doma třeba buchtičky se šodó. Ano jíme, asi tak 2x do roka max, zato s láskou připravené i snědené a s výměnou běžné bílé mouky za celozrnou špaldovou a umírněnějším slazením. A ve zbytku takového dne více čerstvé zeleniny a bílkovin.

Skutečně totiž záleží na tom, co děláme PRAVIDELNĚ. A že OBČAS máme na talíři nějaké ne úplně zdravé jídlo pak dokážu vykompenzovat jinde. A teď už ten recept.

Recept na ovocný koláč s ovesnými vločkami a černým rybízem

Na kulatou koláčovou formu budete potřebovat:

2 hrnky rozmixovaných vloček (já jsem použila 1/2 vloček ovesných a 1/2 špaldových, ale čistě proto, že mi ovesné došly, klidně použijte jen ty, nebo v kombinaci třeba s vločkami žitnými)

3/4 hrnku třtinové panely (cukr ze sušené třtinové šťávy, má krásně karamelovou barvu a trochu i karamelovou chuť)

70 g másla

1,5 lžičky bezfofátového prášku do pečiva

1/2 hrnku mléka (může být i rostlinné, doporučuji ovesné)

2 vejce

ovoce na pokladení navrch, já jsem použila černý rybíz a koláč s ním byl moc dobrý a určitě bude i s červeným rybízem, švestkami, meruňkami nebo jiným ovocem.

 

Jak na to

Vločky si rozmixujte ne úplně na mouku, ale tak, abyste je měli na jemno rozsekané, nasypte je do mísy, přidejte třtinovou panelu, promíchejte a přidejte změklé máslo a rukama zpracujte dohromady na takovou drobenku. Nemělo by vám zůstávat samotné máslo a dělit se od vloček a panely, pěkně spojte vše dohromady. Z této směsi si část odeberte na posyp, zhruba 6 – 8 polévkových lžic a dejte stranou.

Většina drobenky, která vám zůstala v míse bude základ těsta, přidejte do ní prášek do pečiva, rozklepněte dvě vejce a přidejte půl hrnku mléka a smíchejte. Já jsem do drobenky přidala i trochu mletého máku, zbylo mi pár lžic z jiného pečení a tak jsem smíchala s drobenkou a kombinace byla vynikající, nebála bych se příště dát i kokos nebo ořechy.

Vymažte si lupínkem másla kulatou koláčovou formu, vysypte ji moukou, třeba ovesnou, nebo najemno rozemletými ovesnými vločkami a vlijte těsto do formy, navrch naskládejte libovolné ovoce po celé ploše koláče a zasypte drobenkou, kterou jste si dali na stranu. Pečeme ve vyhřáté troubě na 180 stupňů cca 35-45 min tak, aby byl koláč už od pohledu zlatý a křupavý.

Ať vám chutná držte se zásady “jak jím pravidelně, tak se starám o své tělo”, výjimky pak můžeme dělat s lehkým srdcem a užít si oboje, to běžné denní jídlo u kterého bychom měli ctít důležité zásady pro život, i nějaké výjimečné, které si nedávám na talíř běžně a třeba nesplňuje všechny.

 

5 nejdůležitějších zásad zdravého stravování nejen pro začátečníky.

Jsem nadšená kuchtička a experimentátorka při vaření zdravě a chutně. Svou vášeň krotím v kuchyni a s láskou k jídlu pracuji jako výživová poradkyně.
Můj příběh jak jsem se stala kuchtičkou i výživovou poradkyní najdete zde Můj příběh>>
Jsem také autorkou ebooku ZDARMA Úspěšná změna stravovacích návyků>>, který jednoduše a prakticky pomáhá přijít na to, jak si udělat správné stravovací návyky a zavést je do běžného života.
Ve své praxi pomáhám klientům řešit nadváhu, odhalit příčinu přibírání na váze a zbavit se jí jednou pro vždy, velmi ráda také pomáhám těm, kteří myslí na prevenci a nadváze a zdravotním problémům se chtějí vyhnout. Pracuji s rodinami na úpravě stravovacích návyků rodinných příslušníků včetně dětí
A jak vařím já, nadšená kuchtička? Nadšeně a s radostí experimentuji v kuchyni jak se dá :-) Recepty a návody naleznete ve Štěpánčiných ekuchařkách. Jako první vznikla tzv. polévková, která pomáhá řešit zdravé a levné rodinné večeře Polévky jako od maminky>>.
Další "srdcovka" od Štěpánky jsou pak recepty na zdravé a pestré svačiny nejen pro děti Svačíme s dětmi>>.
a nejnověji také POHÁDKA PRO DĚTI. Pohádka O cukrových panáčcích, která hravou formou učí děti co se v jejich bříšku odehrává za příběh když zdravě jí, jídlu moc nedají, nebo by jen mlsaly Pohádka O cukrových panáčcích>>.

Komentáře