Kvašená zelenina v boji proti bacilům

Potřebujete zvýšit imunitu proti bacilům?        

Mimo notoricky známé zvýšení vitaminu C a zařazení více tzv. superpotravin, vám dnes dám jeden super tip pro zvýšení imunity.

Tento tip využijete pro děti i dospělé, je vhodný jako prevence, imunita totiž velmi úzce souvisí se stavem střev. A co udělat pro to, aby byla střeva a tedy i imunita v dobrém stavu?

Vyzkoušejte – recept na PICKLES, neboli kvašenou zeleninu

Co to je? Označení Pickles pochází původně z angličtiny, používá se pro kvašenou zeleninu. Možná vás napadá, tak to si dám kyselou okurku z láku a je to… Ale ono není,  okurky naložené v nálevu nejsou kvašené prospěšným mléčným kvašením, jsou sterilované v láku z octa.

Díky mléčnému kvašení se obsah vitaminů v jinak chudší zimní zelenině dokonce zvyšuje.

Není to žádný hit poslední doby, kvašená zelenina má už více jak tisíciletou tradici a navíc díky správnému osídlení střevní mikroflóry napomáhá snižování váhy u těch, které trápí nějaké to kilo navíc.

A co tedy znamená kvašení?

Existuje několik typů kvašení a setkáváte se s nimi běžně, možná aniž byste to věděli.

1)      Kvašení žita pro základ kváskového chleba (kvásek).

2)      Výroba jogurtu.

3)      Kvašení zeleniny mléčným kvašením (nebojte, bude to bez mléka 🙂 ) – PICKLES.

 

Tak si něco povíme o tom, jak takové pickles, nebo chcete-li  kvašená zelenina připravují.

V zásadě jej můžete připravit z různých druhů zeleniny, doporučuje se vždy dávat do směsi zeleniny i cibuli, velmi často se používá kořenová zelenina, hlávkové zelí bílé nebo červené, paprika a jak uvidíte dále v návodu, já využila i čínské zelí.

Princip tkví v tom, že se připraví směs nakrouhané zeleniny, mírně se prosolí, čímž zařídíte, že se ze zeleniny začne oddělovat šťáva a budeme ji mít nachystanou pro kvašení zeleniny.

kvašená zelenina

A teď krok po kroku příprava

Potřebujete:

Kvašák!  Možná se vám vybaví obrovský kameninový džber, který měla babička na zelí, tak dobrý, ale tak velký na pickles opravdu potřebovat nebudeme :-). Stačí se tedy rozhlédnout po domácích potřebách a pořídit si třeba 2litrový, ale pro začátek, abyste pickles ochutnali, si vystačíte i třeba s větší zavařovací lahví.

Zeleninu, např. tu kterou jsem kvasila v tomto návodu já (ale můžete vyzkoušet i jiné druhy, třeba řepu, ředkev, hlávkové bílé nebo červené zelí):

–          Čínské zelí, asi 8 lupenů

–          2 mrkve

–          1 červená paprika kapie

–          1 cibule

Himalájskou sůl – já jsem si pro tento účel koupila růžovou jedlou himalájskou sůl, pro Pražáky v obchodě U Džoudyho, ale najdete ji i v dobře zásobených bio obchodech. Když nebudete mít, vystačíte si i s obyčejnou.

Talířek nebo jinou nádobu, kterou v kvašáku zeleninu stlačíte (ne kovová nádoba). Pokud moc nezatěžuje, mrkněte se při procházce po velkém kameni, kterým zatížíte (a samozřejmě jej dobře vyčistěte a nejlépe vyvařte, bude v kontaktu s potravinami). Pokud nakládáte do zavařovačky, talíře do ní neprotlačíte, zkuste tedy najít sklenici s menším průměrem a přitlačíte zeleninu jím. Na stlačení můžete použít i těžký kámen, ale nezapomeňte jej pečlivě vydrhnout a vyvařit.

kvašená zelenina

Jak na to:

Všechnu zeleninu nakrájejte na menší kousky, nebo ji nastrouhejte a pokud jste tak trpěliví jako já :-), nebo spěcháte, klidně ji dejte do drtiče a rozsekejte najemno.

Z výše uvedeného množství zeleniny budete mít cca 500 g pickles.

Jakmile máte zeleninu nastrouhanou, nakrájenou, nebo nadrcenou, přidejte do ní lžičku soli, rukama pečlivě promněte, aby se dostala ke každému kousku a nechte v běžné míse alespoň 30 min odpočívat, můžete i hodinu. Takto se ze zeleniny začne odplavovat šťáva.

Po 30 – 60 minutách jdeme na nakládání do kvašáku. Zeleninu přemisťujte z mísy zásadně rukama a do kvasící nádoby ji řádně upěchujeme, ať odstraníme vzduch.  Pokud máte kvašák i s pokličkou, na níž nasadíte tyčku a zatáhnete gumičkou, jste u konce přípravy. Pokud kvašák nevlastníte, nesmutněte, najděte velkou zavařovačku, napěchujte do ní a zatižte jinou dobře padnoucí nádobou tak, aby byla zelenina stlačená u dna a do nádoby nešel zbytečně vzduch.

kvašená zelenina

Takto kvasit necháte v pokojové teplotě, kolem 20 stupňů (bez větších výkyvů) 5-7 dní, během této doby ji můžete cítit, probíhá mléčné kvašení, ale chuť doma nakvašené zeleniny vám ten pár dní trvající odér vynahradí :-). Hotovou kvašenou zeleninu skladujte v zavřené, nejlépe skleněné nádobě v lednici, pokud ji nesníte, vydrží i několik týdnů.

Takto kvašenou zeleninu můžete přidávat do salátů z čerstvé zeleniny, jíst jí k celozrnnému pečivu s pomazánkou, nebo ji například přidat do již hotového rizota, pohanky, nebo třeba jáhel nebo jakéhokoliv jídla ve vašem naplánovaném jídelníčku(tepelně ji ale neupravujte).

Vyzkoušejte, prospějete tak svým střevům a imunitě i potěšíte i chuťové buňky najednou.

Fotkou hotového výrobku vás tentokrát nepotěším, neb v momentě, kdy jsem si na focení vzpomněla, nebylo již co fotit :-).

Mimo běžnou stravu pak můžete svou imunitu velmi výrazně podpořit potravinovým doplňkem, rostlinkou Moringa olejodárná. Je to rostlina známá a využívaná v čínské medicíně po tisíce let, i když u nás se jí teprve přichází na chuť. Já osobně nejsem zastáncem polykání tabletek čehokoliv a nápoje ze zelených potravin mi také nejedou, resp. pozřu je jen když nedýchám a pak už to jaksi postrádá smysl se takto přemáhat. Proto jsem velmi uvítala tuhle rostlinku, která se v sušeném stavu dá přimíchávat do jakéhokoliv vaření.

 

Jsem nadšená kuchtička a experimentátorka při vaření zdravě a chutně. Svou vášeň krotím v kuchyni a s láskou k jídlu pečuji o svou rodinu a pracuji jako výživová poradkyně.
Můj příběh jak jsem se stala kuchtičkou i výživovou poradkyní najdete zde Můj příběh>>
Jsem také autorkou ebooku ZDARMA Úspěšná změna stravovacích návyků>>, který jednoduše a prakticky pomáhá přijít na to, jak si udělat správné stravovací návyky a zavést je do běžného života.
Ve své praxi pomáhám klientům řešit nejen nadváhu, ale odhalit příčinu přibírání na váze a zbavit se jí jednou pro vždy. Velmi ráda také pomáhám těm, kteří myslí na prevenci a nadváze a zdravotním problémům se chtějí vyhnout. Pracuji s rodinami na úpravě stravovacích návyků rodinných příslušníků včetně dětí
A jak vařím já, nadšená kuchtička? Nadšeně a s radostí experimentuji v kuchyni jak se dá :-) Recepty a návody naleznete ve Štěpánčiných ekuchařkách. Inspirovat se můžete třeba řešit zdravé a levné rodinné večeře ZDRAVÉ A LEVNÉ VEČEŘE>>.
Další "srdcovka" od Štěpánky jsou pak recepty na zdravé a pestré svačiny nejen pro děti Svačíme s dětmi>>.
a také POHÁDKA PRO DĚTI, která už inspirovala tisíce dětí a rodičů a naučila nejen malé strávníky, co je pro jejich bříška dobré. Pohádka O cukrových panáčcích, která hravou formou učí děti co se v jejich bříšku odehrává za příběh když zdravě jí, jídlu moc nedají, nebo by jen mlsaly Pohádka O cukrových panáčcích>>.

Komentáře