Menstruace a strava – jak se vyhnout potížím

Menstruace a strava – jak vyhnout potížím

Stejně jako příroda zažívá 4 cykly během svého vegetačního období, zažívá i žena své 4 cykly. Prožívá je každý měsíc nanovo. Každá s jinou energií i rozpoložením, ale mnoho se toho podobá. Nejnáročnějším z cyklů je ten menstruační, ženy trpí změnou nálad, chutí i energie. Nemusí to tak ale být, můžeme si pomoci vhodnou stravou a doplnit tělu to, co mu aktuálně chybí a nezatěžovat ho stravou, která jej vyčerpá mnohem více.

 cykličnost

Pláč, podráždění, smích, únava i hluboké vhledy

Během se cyklu se ženě mění různé hladiny hormonů, které mají za následek výkyvy nálad i změnu v našem chování. V každém cyklu máme jiné tendence k vyjadřování se, jsme různě upovídané i mlčenlivé a máme i různý pracovní styl v jednotlivých fázích menstruačního cyklu.

Tím, čím se budeme zabývat v tomto článku je ztráta krve v menstruačním krvácení a z něj plynoucí úbytek vitaminů a minerálních látek v těle, zejména ztráta hořčíku, železa a manganu s námi může pěkně zacvičit. Během menstruačního krvácení žena ztratí průměrně 40 – 80 ml krve, při silné menstruaci až 100 ml. Touto ztrátou přichází pak zejména o důležité minerální látky jako hořčík, železo, mangan a také o potřebné vitaminy z řady B a E.

menstruace a strava

I velké ztráty se dají nahradit

Svět dnes téměř nemá hranice a tak se k nám před časem dostala z dalekých Filipín úžasná rostlinka jménem Moringa, superpotravina s velký S a s příznačným přídomkem „Ta, jež nikdy neumírá“. Moringa je úžasná zásobárna vitaminů a minerálních látek. Obsah mnoha důležitých vitaminů a minerálních látek mnohonásobně překračuje hodnoty u jinak známých potravin. Její kouzlo mmj. tkví  v tom, že ji můžeme jednoduše pozvat do kuchyně. Můžeme ji používat jako koření a přitom doplnit tolik živin. Čínská medicína využívala síly léčebných účinků Moringy již před více jak 2000 lety př.n.l.

Velmi vhodné je do pitného režimu zařadit také čaj z kopřivy a v sezóně, tedy na jaře ji zařadit i do jídelníčku, těch forem jak na to je více, jsou to polévky, masové směsi, játrové knedlíčky, rizota… tam všude můžete kopřivy přidat.

Pokud ve svém okolí nemáte místo, kde si můžete natrhat čerstvé kopřivy do čaje nebo jídla, nebo jsou znečištěné, sáhněte po vhodném čaji. Můžete zvolit samotnou sušenou kopřivu, ale daleko výraznější účinky pro vaší pohodu bude mít kopřiva ve směsi právě s Moringou.

Vaše tělo takovým čajem očistíte od škodlivých látek, posílíte imunitu i psychickou pohodu a kopřiva také výborně čistí krev, zvyšuje tvorbu červených krvinek, což je právě při menstruaci velmi vhodné a stejně tak zvyšuje tvorbu hemoglobinu, tedy krevního barviva a pročišťuje organismus od usazenin kyseliny močové. Doplníte minerály, železo a zbavíte se pocitu těžkých nohou. Čajové, ale i kořenící směsi s Moringou už mám dlouhodobě odzkoušené a nejen že jsou velmi chutné, ale skutečně dodají vašemu organizmu velkou dávku vitaminů a minerálních látek a vím, že je mohu osobně doporučit. Když si ve své objednávce u Herb and Me navíc zadáte kód Stepanka10, dostanete i příjemnou 10% slevu na váš nákup a vyživíte tak vaše tělo o něco levněji.

 Sušené moringové listy obsahují:Moringa a menstruace

Kromě toho má v sobě ukrytý přírodní rostlinný hormon – fytoestrogen Zeatin, který pomáhá:

 

–  přirozenou cestou při úpravě hormonální hladiny ženského organizmu

– urychluje syntézu bílkovin – zpomaluje proces stárnutí

– zvyšuje odbourávání volných rádikálů

 

S Moringou se v kuchyni dají vykouzlit pestré pokrmy a navíc jednoduše doplnit chybějící živiny. Co přesně to Moringa je, odkud pochází, jak s ní vařit a kde jí sehnat?

Co víc vám může Moringa poskytnou se můžete dozvědět i v mém ebooku ke stažení zdarma.

Co si naložit na talíř, když “to” mám?

I když vás zejména první dny bude honit mlsná, zapomeňte na cukr a bílou mouku. Cukr ve sladkostech i ten z bílé mouky má pak v těle tendenci kvasit, tudíž vás bude ještě více nadýmat a zhoršovat již tak nepříjemné pnutí v břiše. Nahraďte cukr čerstvým ovocem, zeleninou, ořechy, semínky a uvidíte, že i tak si smlsnete. Jezte plnohodnotné potraviny, které vám dodají potřebné živiny a ne jen prázdnou energii.

Zbavte se nepříjemných menstruačních bolestí

Jezte listovou zeleninu pro doplnění kyseliny listové, nezapomínejte na ryby, jejich omega mastné kyseliny brzdí produkci prostaglandinu, který je zodpovědný za nepříjemné menstruační bolesti.

Vezměte „na milost“ zapomínanou pohanku, která podpoří váš cévní systém a srážlivost krve. Prostě berte každé jídlo tak, aby vám doplnilo potřebné zásoby vitaminů a minerálních látek v náročných dnech. Menstruační obtíže a ztráta krve se dají stravou zmírnit, tak tu šanci využijte a nezapomeňte, že pomoci si můžeme i vhodným druhem cvičení, které uvolňuje napětí a křeče v podbřišku.

Vaření podporující krvetvorbu pro menstruující ženu můžete vidět v mém podání i na ČT 1 v pořadu Sama doma

Podívejte se na záznam pořadu ZDE.


      Sama doma

 

zdravé vaření Sama doma

Jídelníček menstruující ženy pak může vypadat takto:

podpora krvetvorby

Snídaně: Fenyklový čaj s Moringou, žitný chléb s avokádovou pomazánkou a jedna porce ovoce

 Svačina:  Chia pudink z kokosového mléka, kousků kokosu, chia semínek, ozdobeno čerstvým ovocem, např. ananasem (doplní potřebný mangan proti křečím v břiše)

 Oběd: Vařené kroupy dochucené česnekem a Moringou s bazalkou, dušený špenát a v troubě pečená ryba nebo kousek tempehu

 Svačina: miska čerstvé zeleniny, např. mrkev, řapíkatý celer, okurka, paprika a namáčecí dip z živého jogurtu s Moringou a bylinkami a pohankové krekry

 Večeře: Polévka z kořenové zeleniny, řapíkatého celeru zahuštěná pohankovými vločkami a trochou červené čočky, na  1 porci doplněná 1 vajíčkem

Dejte svému tělu skutečnou výživu, nezaplácněte ho jen tak něčím bezhlavě, odvděčí se vám zdravím i vitalitou. Nezapomeňte, že o stravě je potřeba přemýšlet jako o energii nejen kalorické, protože sytíme-li své tělo s láskou a rozumem, budeme totéž vyzařovat i do okolí.

Pitný režim

Během menstruace je samozřejmě také důležitý pravidelný a kvalitní pitný režim, ztrácíme totiž tekutiny. Základem je jako vždy voda, snažte se vypít min 1 l čisté vody, můžete ji doplnit pár kapkami šťávy z citrusů, v období menstruace přidejte i 0,3 – 0,5 l neochucené minerálky a pro zahřátí během dne doplňte 1 – 2 šálky bylinkové čaje, například Fenyklový čaj s Moringou vám uleví od pnutí v břiše a pomůže vám s jinak zhoršeným trávením.

Svou vášeň k jídlu nechávám hořet v kuchyni. Jsem nadšená kuchtička s druhým domovem u plotny a ukážu vám, jak můžete s láskou krmit sebe i svou rodinu.
Můj příběh jak jsem se ze závislačky na cukru stala nadšenou kuchtičkou i výživovou poradkyní najdete zde Můj příběh>>
Jsem autorkou několika úspěšných ebooků včetně pohádky o cukru pro děti a tištěné knížky pro děti s úkoly a taháky, jak na zdravé stravování hravě. Mojí tvorbu najdete ZDE>>
Pořádám veřejné, ale i soukromé kurzy vaření pro začínající kuchtičky i kuchtíky, ale také pro ty, kteří by rádi změnili způsob svého stravování a hledají inspiraci i rady odborníka. Nabídku aktuálních kurzů najdete ZDE
Svou práci jsem v posledních letech zaměřila na práce se ženami, kterým se věnuji při workshopech, individuálních hubnoucích programech v Praze, ale i na dálku.Vaše stravovací návyky vám pomohu upravit právě ZDE
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.