Tolerovat nebo netolerovat u dětí nadváhu?

“Co můžu udělat teď, protože potom už může být pozdě…”, bychom si v souvislosti se zdravím měli pokládat dvojnásobně.

Cesta zpět od nemoci ke zdraví je delší i náročnější, než upevňování zdraví jako takového. A naše zdraví je tvořeno ze 70-80% tím, co jíme a jak žijeme.
V naší společnosti panuje v mnoha směrech velká netolerance k jinému chování, zvykům nebo vzezření, ale naopak obrovská tolerance k obezitě a nezdravému životnímu stylu. Začíná to již v dětském věku, kdy rodiče věří, že jejich trošku zakulacené dítko z nadváhy vyroste. Ne, samo se to nestane, je zapotřebí udělat změnu a to v celé rodině. Naopak je velmi snadné se z lehké nadváhy do 5 kg přehoupnout do obezity.
Ideální je vůbec se do tohoto bodu nedostat a když už se to stane, začít řešit pár kilogramů nadváhy a ne nechat rozjet tohle perpetum mobile a za pár let řešit již obezitu a zdravotní potíže. Ty tam prostě jsou, jen je u každého otázkou času, kdy se rozvinou s ohledem na další faktory.
Stejně tak ale není dobré si myslet, že pouze nadváha je ukazatel, že je zapotřebí změnu provést a když je naše dítě štíhlé, tak mu ty časté pamlsky a neřesti ve stravování neškodí. Váha rozhodně není jediným ukazatelem toho, jak dítě prospívá. A ani to, že je v současné době zdravé. Tím spíš by to mělo rodiče nakopnout k tomu, aby u svého dítěte nevypěstovali návyky, které jim za pár let, kdy by jejich život měl být nejproduktivnější, podkopnou zdraví.

Nadváha nebo obezita již v dětském věku?

Bohužel je to dnes čím dál častější jev. Nedávno jsem před školou čekala na dceru a pozorovala jsem děti, které vycházely ze školy v rozmezí věku 2. – 4. třídy ZŠ. U dětí druháků se obézní dítě vyskytlo jen v zhruba u jednoho ze třídy. S nadváhou ve věku 7-8 let  už pak mělo problém víc dětí, cca 1/5 až 1/4 a více se týkalo dívek. S pokročilým věkem tyto poměry ale rostou a začínají se dotýkat i kluků. V některé skupině čtvrťáků už tak můžeme vidět i polovinu dětí s nadváhou a to je alarmující. Umím si toho všimnout, ale spousta dospělých to nevidí, protože mírná nadváha se ještě dobře schová pod oblečení… Neplatí tedy to, že pár špíčků schovaných pod tričkem zmizí samo, ale že tam být nemusí, pokud pro to něco uděláme a necháme i děti porozumět svému tělu.

Je důležité si uvědomit, že:
📛 Léčba cukrovky jednoho pacienta stojí 1 mil Kč ročně a v naprosté většině utíkají pryč ze státní kasičky zbytečně. A to díky nedodržování stravovacích návyků zdraví prospěšných. Nadváha a obezita jsou jednou ze základních příčin tohoto onemocnění. K cukrovce se můžete během let projíst všemi těmi každodenními dortíky, sušenkami, koláčky, zajedenými spoustou pečiva a na uklidnění večer nějakou to deckou vína…

📛 Stejně tak všichni ročně zaplatíme zhruba 2,5 miliardy korun ! za léčbu pacientů s vysokým krevním tlakem. Velmi často se setkávám s tím, že se jedná už i o třicátníky nebo čtyřicátníky 😔 a to dříve bývalo onemocnění stařečků a stařenek… Logicky krevní tlak stoupá úměrně s naší hmotností. Léčba je jediná – změna životního stylu, protože každá pilulka podaná na vyrovnání hladiny krevního tlaku je jen zavíráním očí před problémem.

Ale ono stačí pro to udělat celkem málo, srovnat si naše hodnoty a to, jak si představujeme svůj život. Já si třeba neumím představit, že bych musela zobat 30-40 let nějaké tabletky, když bych nemusela a mohla pro to něco udělat…

Jestli s tím chcete už něco FAKT PROVÉST A NE TO JEN ZKOUŠET, začněte s tím, že změníte stravovací návyky celé rodiny. Není možné, aby se v jedné rodině každý příslušník stravoval jinak, pokud to nevyžaduje nějaká potravinová intolerance. Nemusít udělat vše najednou, začněte zdravě snídat a svačit, doplňte energii z kvalitních surovin a jakmile si tyto návyky osvojíte, vrhněte se na pestřejší škálu surovin na hlavní jídla. Nebojte se zkoušet, protože zdravé stravování je velmi chutné a zbytečně jej provází předsudky těch, kteří nejčastěji nikdy neochutnali.

Jsem nadšená kuchtička a experimentátorka při vaření zdravě a chutně. Svou vášeň krotím v kuchyni a s láskou k jídlu pečuji o svou rodinu a pracuji jako výživová poradkyně.
Můj příběh jak jsem se stala kuchtičkou i výživovou poradkyní najdete zde Můj příběh>>
Jsem také autorkou ebooku ZDARMA Úspěšná změna stravovacích návyků>>, který jednoduše a prakticky pomáhá přijít na to, jak si udělat správné stravovací návyky a zavést je do běžného života.
Ve své praxi pomáhám klientům řešit nejen nadváhu, ale odhalit příčinu přibírání na váze a zbavit se jí jednou pro vždy. Velmi ráda také pomáhám těm, kteří myslí na prevenci a nadváze a zdravotním problémům se chtějí vyhnout. Pracuji s rodinami na úpravě stravovacích návyků rodinných příslušníků včetně dětí
A jak vařím já, nadšená kuchtička? Nadšeně a s radostí experimentuji v kuchyni jak se dá :-) Recepty a návody naleznete ve Štěpánčiných ekuchařkách. Inspirovat se můžete třeba řešit zdravé a levné rodinné večeře ZDRAVÉ A LEVNÉ VEČEŘE>>.
Další "srdcovka" od Štěpánky jsou pak recepty na zdravé a pestré svačiny nejen pro děti Svačíme s dětmi>>.
a také POHÁDKA PRO DĚTI, která už inspirovala tisíce dětí a rodičů a naučila nejen malé strávníky, co je pro jejich bříška dobré. Pohádka O cukrových panáčcích, která hravou formou učí děti co se v jejich bříšku odehrává za příběh když zdravě jí, jídlu moc nedají, nebo by jen mlsaly Pohádka O cukrových panáčcích>>.

Komentáře